حفظ حساسیت به انسولین در زنان بهتر از مردان است

 17 مارس 2015- همچنان که افراد دچار اضافه وزن می شوند، ماهیچه های اسکلتی آنها به انسولین مقاوم می شود و این حالت  می تواند در نهایت منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 شود.

محققان دریافتند فعالیت پروتئینی بنام PTENدر مردان و زنان متفاوت است. مدتهای طولانی است که دانشمندان ازاحتمال بیشتر ابتلا به دیابت در مردان چاق نسبت به زنان مطلع هستند اما هم اکنون محققان  دانشگاه McMasterکشف کرده اند که این موضوع ممکن است به تفاوت بین عضلات دو جنس مذکر و مونث در فعالیت پروتئین PTENمرتبط باشد.

PTENمخفف Phosphatase and tensin homolog deleted on chromosome 10است. هنگامیکه پروتئین PTENفعال می شود از پیام رسانی صحیح انسولین درعضلات جلوگیری می کند و این مسئله مقدار قندی را که یک عضله  دریافت می کند، کاهش می دهد. مقاومت عضلات به انسولین سبب افزایش شانس ابتلا افراد به دیابت نوع 2 می شود.

 دکتر محمد کنستانتین سامان استادیار بیماریهای کودکان در دانشکده ی پزشکی DeGrooteو متحصص غدد اطفال  در بیمارستان کودکان McMasterمی گوید: در این مطالعه دریافتیم عضله ی اسکلتی زنان در خنثی کردن این پروتئین  بطور موثرتری عمل می کند به این ترتیب انسولین عمل خود را درانتقال مولکولهای گلوکز از جریان خون به عضلات در افراد مونث بهتر به انجام می رساند.

او می افزاید: این پروتئین یک توضیح  مناسب ازعلت محافظت نسبی زنان در برابر دیابت نوع 2 است علیرغم وجود چربی بیشتر در زنان درمقایسه با مردانی با وزن مشابه ، تعداد زنانی که به دیابت مبتلا می شوند کمتر از مردان است.

 دکتر سامان می گوید: این موضوع اهمیت فراوانی دارد زیرا این پروتئین را به یک هدف درمانی برای بهبود حساسیت عضلات به انسولین به منظور درمان یا پیشگیری از دیابت تبدیل کرده است، هم اکنون دانشمندان درحال یافتن راهی برای تنظیم PTENدر سلولهای مختلف هستند.

 منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150317134509.htm